چکیده
زمینه. پژوهش حاضر بهمنظور بررسي رابطهي عزتنفس و سبکهای مقابله و سلامت روانی طلاب دختر حوزهي علمیه انجام گرفته است.
روش کار. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهي آماری، شامل طلاب دختر حوزهي علمیهي صادقیهي تبریز به تعداد 200 نفر میباشد. حجم نمونه، براساس جدول مورگان تعداد 133 نفر و برای نمونهگیری از جدول تصادفی اعداد استفاده شده است. ابزارهای جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههاي راههای مقابلهای فولکمن- لازاروس، عزتنفس کوپراسمیت و سلامت عمومی گلدبرگ بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره همزمان استفاده شده است.
یافتهها. براساس نتایج تحقیق، بین سبکهای مقابله هیجانمدار، عزتنفس و سلامت عمومی طلاب حوزهي علمیه رابطهي معناداری وجود داشت. همچنین متغیرهای عزتنفس و سبکهای مقابله هیجانمدار قادر به پیشبینی سلامت روانی طلاب بودند. اما بین سبکهای مقابله مسألهمدار و سلامت عمومی طلاب رابطه معناداری وجود نداشته این متغیر قادر به پیشبینی سلامت عمومی نبود.
نتیجهگیری. برای تقویت سلامت عمومی طلاب بهتر است سبکهای مقابله هیجانی آنها اصلاح و عزت نفس آنها تقویت شود.