Logo-srhs
ثبت‌شده: 02 مرداد 1402
پذیرفته‌شده: 15 مهر 1402
انتشار الکترونیکی: 06 دی 1402
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

معنویت پژوهی در علوم سلامت. 1402؛1(2): 154-165.
doi: 10.34172/srhs.2023.014
  تعداد مشاهده چکیده: 498
  تعداد دانلود PDF: 134

مقاله پژوهشی

رابطه حساسیت اضطرابی و اجتناب تجربه‌ای بانشاط معنوی دانشجویان

فاطمه اسکندرپور 1 ORCID logo، علی رضا شفیعی کندجانی 2 ORCID logo، بهزاد شالچی 3* ORCID logo

1 کارشناس ارشد در روانشناسی
2 مرکز تحقیقات فلسفه و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: Shalchi.b@tbzmed.ac.ir

چکیده

زمینه. امروزه نشاط معنوی به‌عنوان یکی از فاکتورهای مؤثر در عملکرد روانی ، اختلالات هیجانی و به طبع آن عوامل فراتشخیص اختلالات هیجانی به شمار می رود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط حساسیت اضطرابی و اجتناب تجربی بانشاط معنوی دانشجویان انجام شده است.

روش کار. این پژوهش در چارچوب تحقیقات همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی دانشجویان دانشگاه‌های تبریز (اعم از سراسری، شهید مدنی آذربایجان و آزاد تبریز) بود. نمونه‌گیری در مطالعه حاضر با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر تصادفی در دسترس انجام گرفت و 300 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر عبارت بودند از: پرسشنامه حساسیت اضطرابی(Anxiety Sensitivity Index(ASI))، پرسشنامه پذیرش و عمل(Acceptance and Action Questionnaire - Second Edition (AAQ-II)) و مقياس نشاط معنوي(Spiritual Vitality Index ).

یافته‌ها. نتایج نشان داد که حساسیت اضطرابی(0.097=t و 0.007-=β) با نشاط معنوی رابطه‌ی معنی‌داری نداشته و اجتناب تجربه‌ای(9.24t= و 0.47β=) با نشاط معنوی رابطه‌ی معنی‌داری داشته و سبب افزایش آن می‌شود.

نتیجه‌گیری. به نظرمی رسد که تقویت معنویت ونشاط معنوی در دانشجویان ممکن است باعث تحول درعوامل فراتشخیص دخیل در اختلالات هیجانی شده که طی ان بتوانند از ابتلا به اختلالات هیجانی پیشگیری کنند. پیامدهای عملی. جامعه و دانشگاه می توانند از طریق کارشناسان و مربیان آموزشی زمینه های لازم برای تقویت نشاط معنوی در دانشجویان را فراهم کنند.

کلید واژه ها: اجتناب تجربی, حساسیت اضطرابی, نشاط معنوی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.