چکیده
زمینه. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه رفتار مدنی سازمانی و صفات شخصیتی با نقش واسطهگری همدلی بالینی در بین پرستاران انجام شده است.
روشکار. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل پرستاران بخش خصوصی و دولتی شهر تبریز میباشد که 282 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته است. پرستاران به منظور شرکت در مطالعه پرسشنامه رفتار مدنی سازمانی، مقیاس همدلی لامونیکا، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت (BFI-44) را پاسخ دادند، برای تجزیه تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LIZREL و SPSS استفاده شد.
یافتهها. نتایج مطالعه حاضر حکایت از آن دارد که میان صفات شخصیتی، همدلی و رفتار مدنی سازمانی همبستگی معنی دار وجود دارد (05/0P<) و صفات شخصیتی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم با میانجیگری همدلی بر رفتار مدنی سازمانی اثرگذار است. مدل نیز از نیکویی برازش مناسبی برخوردار میباشد.
نتیجهگیری. با توجه به نتایج حاصل شده، ضمن توجه به ابعاد شخصیتی پرستاران آموزش مهارتهای همدلی بالینی منجر به افزایش میزان رفتار مدنی سازمانی آنها خواهد شد.
پیامدهای عملی. با افزایش میزان رفتار مدنی سازمانی پرستاران در محیط بیمارستان میتوان شاهد اثربخشی اقدامات مراقبتی آنها نسبت به بیماران شد.