Logo-srhs
ثبت‌شده: 03 تیر 1402
پذیرفته‌شده: 30 آبان 1402
انتشار الکترونیکی: 06 دی 1402
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

معنویت پژوهی در علوم سلامت . 1402؛1(1): 1-13.
doi: 10.34172/srhs.2023.001
  تعداد مشاهده چکیده: 445
  تعداد دانلود PDF: 210

مقاله پژوهشی

رابطه تحول مثبت نوجوانی و هوش معنوی با آشفتگی هیجانی نوجوانانی

عزت الله احمدی 1 ORCID logo، ملیحه پورعلی وکیلی میاندوآب 2* ORCID logo، فاطمه شرقی 2 ORCID logo

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهيد مدنی آذربايجان، تبريز، ايران
2 گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبريز، ايران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: maliheporali@gmail.com

چکیده

زمینه. افسردگی، اضطراب و استرس را میتوان از جمله رایج ترین مشکلات روانشناختی افراد جوامع بشری امروز دانست. به طوری که تقریبا شش درصد از افراد در طول عمر خود، به افسردگی و اضطراب دچار میشوند. افزایش اختلالات روان­پزشکی و مشکلات رفتاری قبل از دوران بلوغ و بعد از آن نشان­گر افزایش آسیب­پذیری فرد در دوره­ی نوجوانی می باشد. یکی از اختلالات رایج دوره نوجوانی آشفتگی هیجانی می باشد.یکی از مولفه های تاثیرگزار بر بهزیستی نوجوان تحول مثبت نوجوانی است. . همچنین چگونگی کنار آمدن با نشانگان افسردگی، اضطراب، استرس به عوامل متعدد و پیچیده ای وابسته است که از این میان، میتوان هوش معنوی را از جمله عواملی دانست که در دو دهه اخیر توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است.

روش کار. این پژوهش بر اساس زیربنای نظری، از جمله تحقیقات کمی به شمار میرود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان 15 تا 18 ساله شهرستان چهاربرج می باشد که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انجام گرفت و حجم نمونه 500 نفر مورد مطالعه قرار گرفت. تحلیل آماری داده های به دست آمده در این پژوهش با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفته شده است.

یافته ها. شاخص های RMR, RMSEA, CFI, AGFI, GFI, X2, X2/df به منظور بررسی برازش مدل پیشنهادی با داده­های گردآوری شده محاسبه گردیده­اند. یافته­ های حاصل از پژوهش حاضر حکایت از آن دارند، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی با داده­ ها برخوردار بوده و میتوان از متغیرهای تحول مثبت نوجوانی و هوش معنوی به منظور تبیین آشفگی هیجانی استفاده کرد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می­دهد از بین 5 خرده مقیاس تحول بنیادین، مقیاس ارتباط بیشترین ارتباط منفیو مراقبه کمترین ارتباط منفیرا با آشفتگی هیجانی نشان دادند.همچنین از بین 3 خرده مقیاس آشفتگی هیجانی افسردگی بیشترین ارتباط منفی) و اضطراب کمترین میزان ارتباط منفیرا با تحول مثبت بنیادین نمودار ساختند. از بین 4 خرده مقیاس هوش معنوی، معناسازی شخصی بیشترین ارتباط مثبت و هشیاری متعالی کمترین ارتباط مثبترا با تحول بنیادین مثبت دارند. و از بین 4 خرده مقیاس هوش معنوی، تفکر وجودی انتقادی کمترین ارتباط منفیو معناسازی شخصی بیشترین ارتباط منفیرا با آشفتگی هیجانی دارا می­باشند.

نتیجه‌گیری. در این پژوهش آشفتگی هیجانی با تحول مثبت نوجوانی رابطه منفی و معنادار داشت و همچنین بین هوش معنوی و آشفتگی هیجانی رابطه منفی معنادار آشکار شد. بر این اساس می‌توان از

کلید واژه ها: تحول مثبت نوجوانی, هوش معنوی, آشفتگی هیجانی, نوجوان
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.