Logo-srhs
ثبت‌شده: 01 خرداد 1402
پذیرفته‌شده: 14 شهریور 1402
انتشار الکترونیکی: 01 مهر 1402
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

معنویت پژوهی در علوم سلامت . 1402؛1(1): 38-50.
doi: 10.34172/srhs.2023.004
  تعداد مشاهده چکیده: 323
  تعداد دانلود PDF: 199

مقاله پژوهشی

اثربخشی آموزش مثبت‌نگری با تأكید بر قرآن و آموزه‌های اسلامی در افزایش كیفیت زندگی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

بهرنگ طیاری ORCID logo، نازیلا آفندیده* ORCID logo

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران. تهران، ایران
2 گروه روانشناسی تربیتی, دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: Shkjl@gmail.com

چکیده

مقدمه. فضای كلی، در آموزه‌های اسلامی، مثبت انگاری است. صفاتی كه برای خداوند شمرده می‌شود، بیشتر مشوق است تا منتقم، بِسمِ الله كه در ابتدای هر كاری حضور دارد با دو نام الرَّحمان و الرَّحیم آغاز شده است كه نشانگر نگرش مثبت به زندگی است. او نسبت به بندگانش مهربان است "... و الله رَؤوفٌ بِالعِبَاد" (1. آل عمران، 31 و بقره، 208). هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مثبت‌نگری بر افزایش كیفیت زندگی با تأكید بر قرآن و آموزه‌های اسلامی در كاركنان معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود.

روش کار. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با گروه آزمایش و گواه بود. روش نمونه گیری ابتدا كل جامعه آماری به تعداد 120 نفر پرسشنامه كیفیت زندگی 36sf- را تکمیل كردند و شركت كنندگانی كه پایین ترین نمره را اخذ كردند تعداد 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. به گروه آزمایش شش جلسه نود دقیقه‌ای به صورت هفتگی، آموزش مثبت‌نگری با تأكید بر قرآن و آموزه‌های دینی ارائه گردید. در پایان آموزش، از هر دو گروه خواسته شد پرسشنامه مذكور را دوباره تکمیل نمایند. در مرحله بعد، پس از سه ماه آزمون پیگیری برای سنجش ماندگاری آموزش های داده شده اجرا گردید. برای تحلیل داده‌ها علاوه بر استفاده از آمار توصیفی از روش تحلیل كوواریانس چندمتغیری MANCOVA)) استفاده شد. یافته­ ها. نتایج آزمون‌های تجزیه و تحلیل كواریانس چندمتغیری نشان داد كه تفاوت معنی‌داری بین دو گروه در افزایش كیفیت زندگی در مرحله پس آزمون وجود دارد. و در مرحله پیگیری نیز ثبات داشته است. نتایج نشان می‌دهد كه آموزش گروهی مثبت‌نگری با تأكید بر قرآن و آموزه‌های اسلامی باعث افزایش تمامی زیر مقیاس‌های كیفیت زندگی در گروه آزمایش شده است. نتیجه­ گیری. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی و پایداری آموزش مثبت اندیشی در افزایش کیفیت زندگی با تأکید بر قرآن و آموزه های اسلامی انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که در مقایسه با گروه کنترل، آموزش گروهی مثبت در گروه آزمایش به افزایش کیفیت زندگی در تمامی زیرمقیاس‌های آن کمک کرد. این نتایج در مرحله پیگیری نیز پایدار و تایید شد.

کلید واژه ها: آموزش مثبت‌نگری, قرآن, آموزه‌های اسلامی, كیفیت زندگی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.