Logo-srhs
ثبت‌شده: 18 آذر 1402
پذیرفته‌شده: 17 خرداد 1404
انتشار الکترونیکی: 18 خرداد 1404
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1403؛2(2): 173-182.
doi: 10.34172/srhs.2024.015
  تعداد مشاهده چکیده: 19
  تعداد دانلود PDF: 15

مقاله پژوهشی

اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سلامت معنوی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی مادران دارای فرزند نوجوان

نرگس پورطالب ORCID logo، علی شاکر دولق ORCID logo، فروزان جانمردی* ORCID logo، افشین صفایی
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: f.janmardi@iaurmia.ac.ir

چکیده

زمینه. نوجوانی مرحله گذار از کودکی به بزرگسالی است که با رشد فیزیکی و روانی همراه است. این مرحله شامل تغییرات زیستی، شناختی، هیجانی و اجتماعی می­شود. به دلیل اهمیت دوره حساس نوجوانی، سلامت معنوی، اجتماعی و روانی نوجوانان و خانواده ­ها علی ­الخصوص مادران حائز اهمیت است.

روش‌کار. طرح پژوهش حاضر با توجه به هدف از نوع پژوهش­های کاربردی و از لحاظ ماهیت آزمایشی و از نوع شبه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دارای فرزند نوجوان در شهر تبریز می ­باشند و در سال 1403 انجام پذیرفت. در این پژوهش برای انتخاب آزمودنی­ها از روش نمونه گیری در دسترس در گام اول و روش نمونه گیری تصادفی ساده در مرحله جایابی در گروه­ها استفاده شد. از روش کتابخانه‌ای برای جمع‌آوری مبانی نظری پژوهش و از روش میدانی برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش استفاده شد. در این پژوهش پرسشنامه سلامت معنوی، اجتماعی و روانی بکار گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از روش آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از روش آمار استنباطی آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد.

یافته‌ها. در تحلیل کوواریانس چند متغیره، دو گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای وابسته بصورت برداری با هم مورد مقایسه قرار گرفت. مقدار T هتلینگ 54.116 و مقدار لامبدا ویلکس 0.018 با مقدار P=0.000 بدست آمده است. بنابراین، می­توان نتیجه گرفت دو گروه در مجموع و بصورت برداری با هم تفاوت معنی­ دار دارند (مقدار اندازه اثر برابر با 0.982 با توان برابر با یک). به عبارت دیگر، مداخله انجام شده در مجموع باعث ایجاد تفاوت معنی ­دار در متغیرهای وابسته پژوهش شده است.

نتیجه‌گیری. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سلامت معنوی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی مادران دارای فرزند نوجوان تأثیر دارد.

پیامدهای عملی. بر اساس این مطالعه، آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران دارای فرزند نوجوان جهت ارتقای سلامت معنوی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی توصیه می­شود.

کلید واژه ها: آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد, سلامت معنوی, سلامت اجتماعی و سلامت روانی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.