چکیده
زمینه. معنويت و تأثير آن در بهداشت رواني و بهبود زندگي انسانها در چند دهه اخير بيش ازپيش موردتوجه روان شناسان و متخصصان بهداشت رواني قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مراقبت معنوی بر شکوفایی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد.
روش کار. روش تحقیق مورد استفاده نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده است. به همین منظور از میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز شهر تبریز ، 30 نفر به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه گواه جایگزین شدند. هردو گروه قبل و بعد از مداخله به پرسشنامه شکوفایی و سرزندگی تحصیلی پاسخ دادند. گروه آزمایشی در 4 جلسه 90 دقیقه ای، به صورت یک جلسه در هر هفته، در دوره مراقبت معنوی شرکت کردند، ولی گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند.
یافته ها. نتایج تحلیل داده ها نشان داد، مراقبت معنوی بر شکوفایی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان موثر بوده است(05/0 > P).
نتیجه گیری. با توجه به نتایج میتوان نتیجه گرفت، با آموزش مراقبت معنوی میتوان شکوفایی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان را بهبود بخشید. مداخله مبتنی بر مراقبت معنوی میتواند یکی از گزینههای مؤثر در بهبود شکوفایی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی باشد. یافتههای این مطالعه، موید قابلقبول بودن مباحث نظری ارائهشده در این حوزه میباشد.