چکیده
زمینه. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش هوش معنوی در سلامت روانی اجتماعی و گرایش به رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر تبریز بود.
روش کار. روش تحقیق حاضر به صورت توصیفی از نوع همبستگی و هدف تحقیق کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه یک شهر تبریز بود. از بین دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه یک شهر تبریز دبیرستان حضرت معصومه(س) و دبیرستان امامت و دبیرستان فرهنگ 310 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. روش نمونه گیری بدین صورت بود که ابتدا از هر مدرسه 4 کلاس انتخاب شد و سپس از هر کلاس حدود 20 الی 25 دانش آموزان انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوي كينگ (SISRI)، پرسشنامه سلامت روانی اجتماعی کییز و مقیاس رفتارهاي پرخطر (IARS) بود. داده های جمع آوری شده در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی موردت حلیل قرار گرفت. در سطح آمار توصیفی؛ فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از آزمون معنی داری آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شده است. شیوه تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS ورژن 22 انجام شد.
یافته ها. همه مولفه های هوش معنوی (مولفه تفکر وجودی انتقادی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی شخصی و بسط حالت هوشیاری) به طور معنادار، در جهت منفی پیش بینی کننده رفتارهای پرخطر کلی است. نتایج تحلیل نشان داد که، از بین مولفه های هوش معنوی، مولفه تولید معنای شخصی، مولفه آگاهی متعالی شخصی، نمره کلی سلامت اجتماعی را به صورت مثبت و معنادار پیش بینی میکنند. اما دو مولفه تفکر وجودی و بسط حالت هوشیاری نمیتوانند سلامت روانی اجتماعی را پیشبینی کنند (P>0/1).
نتیجهگیری. با توجه به نتایج میتوان گفت، ابعاد هوش معنوی در حالت کلی ارتباط منفی و معنیداری با گرایش به رفتارهای پرخطر دارد و همچنین نتایج سلامت روانی اجتماعی دانشآموزان بر اساس ابعاد هوش معنوی قابل پیش بینی است.