Logo-srhs
ثبت‌شده: 26 شهریور 1403
پذیرفته‌شده: 17 خرداد 1404
انتشار الکترونیکی: 18 خرداد 1404
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1403؛2(2): 183-194.
doi: 10.34172/srhs.2024.016
  تعداد مشاهده چکیده: 3
  تعداد دانلود PDF: 5

مقاله پژوهشی

بررسی نقش هوش معنوی در سلامت روانی اجتماعی و گرایش به رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر تبریز

درسا رزم صفت، آیت اله فتحی* ORCID logo، فریبا پورنقی، رضا علی باغبان، سودا قهرمانی
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: a.fathi64@gmail.com

چکیده

چکیده زمینه. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش هوش معنوی در سلامت روانی اجتماعی و گرایش به رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر تبریز بود. روش کار. روش تحقیق حاضر به صورت توصیفی از نوع همبستگی و هدف تحقیق کاربردی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه یک شهر تبریز بود. از بین دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه یک شهر تبریز دبیرستان حضرت معصومه(س) و دبیرستان امامت ودبیرستان فرهنگ 310 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. روش نمونه گیری بدین صورت بود که ابتدا از هر مدرسه 4 کلاس انتخاب شد و سپس از هر کلاس حدود 20 الی 25 دانش آموزان انتخاب شد .ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوي كينگ (SI SRI)، پرسشنامه سلامت روانی اجتماعی کییز و مقیاس رفتارهاي پرخطر (IARS) بود. داده های جمع آوری شده در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی موردتحلیل قرارگرفت. در سطح آمار توصیفی؛ فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آماراستنباطی ازآزمون معنی داری آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شده است. شیوه تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSSورژن 22 انجام شد. یافته ها. همة مولفه های هوش معنوی(مولفة تفکر وجودی انتقادی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی شخصی و بسط حالت هوشیاری)‌ به طور معنا‌دار، در جهت منفی پیش بینی کنندة رفتارهای پرخطر کلی است(01/0p< ). نتایج تحلیل نشان داد که، از بین مولفه های هوش معنوی، مولفة تولید معنای شخصی، مولفة آگاهی متعالی شخصی، نمره کلی سلامت اجتماعی را به صورت مثبت ومعنا دار پیش بینی می‌کنند. (01/0p< ). اما دومولفة تفکر وجودی و بسط حالت هوشیاری نمی‌توانند سلامت روانی اجتماعی را پیش‌بینی کنند.(P>0/1). نتیجه‌گیری. با توجه به نتایج می‌توان گفت، ابعاد هوش معنوی در حالت کلی ارتباط منفی و معنی‌داری با گرایش به رفتارهای پرخطردارد و همچنین نتایج سلامت روانی اجتماعی دانش‌آموزان بر اساس ابعاد هوش معنوی قابل پیش بینی است.
کلید واژه ها: گرایش به رفتارهای پرخطر, هوش معنوی, سلامت روانی اجتماعی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.